The last weeks of our outreach - Reisverslag uit Manado, Indonesië van teamindo - WaarBenJij.nu The last weeks of our outreach - Reisverslag uit Manado, Indonesië van teamindo - WaarBenJij.nu

The last weeks of our outreach

Door: Christiaan

21 Februari 2017 | Indonesië, Manado

Na 10 dagen op de base in Bali geholpen te hebben, was het tijd voor onze faith experience. De eerste vier dagen zouden alleen de studenten gaan, ze gingen zonder geld, eten en onderdak op pad. Het doel was om volledig op God te vertrouwen dat Hij zou gaan voorzien en ondertussen was het ook de bedoeling dat we nog steeds ministries deden.
Er gebeurden geweldige dingen tijdens deze dagen, we kregen eten en geld van een katholieke kerk, we kregen drinken van een willekeurige dame, we kregen eten van een andere kerk. Alleen de eerste nacht sliepen we toch op het strand.. Dat was een tegenvaller voor ons. Ook waren we altijd gehoorzaam aan God, maar gebeurde er weinig. Dus na 1,5 dag bedachten we ons dat gezegend om een zegen te zijn ook andersom werkt, we gingen dus een zegen voor andere mensen zijn zonder iets terug te verwachten. Na dat een tijdje gedaan te hebben, werden we nog veel meer gezegend dan eerst. We kregen avondeten en best veel geld, we kregen een slaapplek en de dag erna voorzag God ook weer in eten en zelfs een slaapplek in een villa met een geweldig groepje jongeren. We konden ook erg veel delen tijdens deze dagen, vooral met het groepje jongeren, die allemaal wel een christelijke achtergrond hadden, maar er niet veel vanaf wisten verder. Twee van de jongeren waren radicaal, maar wel orthodox, dus die misten nog wel stukken als een relatie met God etc. Dus we konden mooi discipelen maar ook delen.

Na de eerste faith days ging ook de staff mee voor de laatste 1,5 week. We sliepen de hele periode in een hotel en hadden elke dag heerlijk eten bij een restaurant. Elke dag baden wat we mochten doen die dag.
De eerste periode gingen we vooral onszelf weer even geestelijk opladen, want dat had iedereen nodig. Dat leidde ertoe dat we onder andere een Bijbelstudie gingen doen en een gebedswandeling.
Na die periode kon iedereen er weer tegenaan. We begonnen met worshippen op het strand, we waren teleurgesteld dat dat niks opgeleverd had. Maar na het worshippen kwamen we een Chinees meisje tegen die een soort live stream aan had staan, zij had 50.000 volgers en voor hen mochten we een christelijk liedje zingen, super gaaf!
Verder deden we nog een treasure hunt waardoor veel mensen het evangelie mochten horen. Ook speelden we nog een keer futsal tegen een team dat we niet kenden, ook met een aantal van hen deelden we het evangelie. Verder deden we nog een aantal keer strandevangelisatie en ontdekten we nog een dorpje in de buurt. Ook gaven we nog een keer voetbaltraining aan kinderen vlakbij dat dorpje. Kortom veel mensen hebben via ons het evangelie mogen horen tijdens onze faith experience.

Op dit moment zitten we in de debriefing week, een week waarin we de periode evalueren, leuke dingen doen en ook vooral relaxen om even bij te kunnen komen van de outreach. We zitten op het eiland Nusa Lembongan, het is hier echt schitterend. Nog mooier dan op Bali. Ons hotel zit naast de zee en het eten is hier heerlijk.
Ook hebben we al gesnorkeld, onder andere tussen de roggen. Verder gaan we nog scooters huren om het eiland een beetje te kunnen verkennen. Ook zullen we vast ook nog wel even genieten van een fijne massage.
Ten slotte is het dan aankomende vrijdag al zover, we vliegen dan weer terug naar Nederland. Bij deze wil ik je dan ook van harte uitnodigen voor onze terugkomdienst op vrijdag 3 maart om half 8.

After 10 days of serving the Bali base, it became time to start our faith experience. De first four days the students would only go with the three of them without staff, they went on the street without money, food en a sleeping place. The goal was to trust on God, that He would provide, we also needed still to focus on doing ministries.
During this period amazing things happened, we received money en food from a catholic church, we received drinks from a random lady, we received food from another church. But still the first night we ended up sleeping on the beach.. We were disappointed in that. Next to that we were always obedient to God, but not so much happened. So after 1,5 days of struggling, we thought about blessed to be a blessing and that that also could work the other way around, so we decided to be a blessing for others, without expecting something in return. After doing that for a while, God blessed us so much. We received dinner, a lot of money, a sleeping place and the day after God provided again in food and a sleeping place, this time even in a villa with an amazing group of young people. We could share a lot these days, especially with the group of youth we met, they all had a Christian background, but didn't know much about it further. Two of the group were very radical Christians, but they missed pieces like having a relationship with God, because they are Orthodox. So next to sharing, we were also able to disciple people.

After the first couple of faith days, our staff joined us for the last 1,5 week. We slept the whole period in a hotel and had everyday amazing food at a restaurant close by. Every day we prayed for what God wanted us to do that day.
The first period was especially focussed on ourselves, so we could charge ourselves spiritually again, we really needed that. In that period for example we ended up doing a Bible study and a prayer walk. After that period we were charged again. We started with worshipping on the beach, we were a little disappointed when nothing happened. But after the worship we talked with a Chinese girl, she was live streaming herself, apparently she had 50.000 live viewers at that moment en we were able to sing a Christian song for them, really cool!
Further we did a treasure hunt, therefore some people heard about the gospel. Further we played futsal against a team we didn't know, also with some of them we shared the gospel. Further we did some beach evangelism and we explored a village in the neighbourhood. We also gave football training to the children, close by the village. So a lot of people heard the gospel through us during our faith experience.

At this moment we are in our debriefing week, a week of evaluating the outreach period, and of doing fun stuff and also to relax and get some rest from the whole outreach period. We are on the island Nusa Lembongan, a beautiful island. Even more beautiful than Bali. Our hotel is next to the sea and we have amazing food every day.
We already did some snorkelling here, even between mantras. Another day we will rent some scooters to explore the island a little. Of course we will also enjoy a nice massage any time soon.
Coming Friday we will already fly back to the Netherlands, then our outreach period is finished. That is why I want to welcome you to our coming back service on Friday 3 March at 7:30PM.